E-bokutgivelser

Normalkontrakten stipulerer at oversetter skal ha 15 % av indeksregulert grunnhonorar for utgivelse i elektronisk versjon (e-bok). Det har imidlertid siden 2010 vært enighet om unntak fra denne bestemmelsen.

Den norske Forleggerforening og Norsk Oversetterforening inngikk 15. desember 2010 Avtale om e-bokutgivelse, med tilhørende kontraktformular, gjeldende for en prøveperiode frem til 1. januar 2013. I protokoll av 18. desember 2012 ble prøveperioden forlenget med ett kalenderår, til 1. januar 2014 og avtalen ble samtidig gjort gjeldende også for NFF. Avtalen er siden prolongert flere ganger, med mindre endringer.

Den 30. juni i år ble det avtalt en ny prolongering, som et skritt på veien mot en permanent avtale. Stridspunktet her var særlig gjenbrukspunktet når det gjelder e-bøker, noe som har medført flere endringer: Honoraret ved utgivelse er endret fra et fast kronebeløp (tidligere 750 kroner) til 4,5 ganger normalhonorarsatsen (923 kr. pr juli 2017); og når salget passerer 500, skal honoraret være 18 ganger normalhonorarsatsen (3.692 kr. pr juli 2017). Ved solgte 1000 eks. utbetales det resterende honoraret ifølge normalkontrakten. Videre skal gjenbrukshonoraret på 10 % etter utgivelsesåret pluss 5 kalenderår heretter dekke både papir og e-bokutnyttelse, men i de tilfeller der e-boken ennå ikke har solgt 1000 eks., fortsetter man å telle solgte e-bokeksemplarer opp til 1000 eks. som så utløser normalkontraktens 15 %. Avtalen gir også forlaget anledning til å selge lisenser til bibliotek for utlån og til å utgi boken i strømmetjeneste.

Lurer du på hvor mye boken din har solgt i e-bok? Ta en telefon til forlaget: Ifølge den nye kontrakten plikter forlaget å opplyse deg om det.

Les kontrakten!

E-bokkontrakt 2017