Etter lang tids arbeid kan omsider det nye Nettverkstedet, et av oversetternes viktigste arbeidsverktøy, lanseres. I første omgang blir det en betafase ut 2017. Betaversjonen har nettadressen beta.nettverksted.no. Du kan bruke samme brukernavn og passord som tidligere, men passordet må skrives med STORE BOKSTAVER.

Fra og med 1. januar 2018 vil nettadressen igjen være nettverksted.no. Nettverkstedet er eid av NAViO, NFF og NO i fellesskap, og er et lukket forum for medlemmer i NO, NFF, NAViO, NORFAG og STF, samt oversettere med tilknytning til NORLA. Alle foreningenes medlemmer får automatisk tilgang. Andre kan abonnere på tilgang til Nettverkstedet ved å henvende seg til NFF, som for tiden fungerer som sekretariat.

Arbeidsgruppen for revitalisering av Nettverkstedet har bestått av Henrik W. Johnsen (NAViO), Merete Franz (NFF) og Lisa Vesterås (NO).

I løpet av betafasen ønsker vi at så mange som mulig melder inn feilmeldinger. Kom gjerne også med andre tilbakemeldinger og innspill. Den gamle versjonen blir liggende tilgjengelig øverst til høyre på siden ut hele 2018, om tilvenningsprosessen er vanskelig. Kommentarer og spørsmål sendes til Nettverkstedets redaktør (bjornarmag@gmail.com).

Under arbeidet med de nye nettsidene har arbeidsgruppen hentet inn og lyttet til innspill fra Nettverkstedets brukere, i tillegg til at den har kommet frem til nye funksjoner i samarbeid med utvikleren Mediasparx.

Sånn ser det nye Nettverkstedet ut!

Viktige endringer

Innloggingsperioden er nå en hel måned; du trenger altså ikke lenger å logge deg inn hver dag (eller oftere). I tillegg har siden har fått en enklere oppbygging (i WordPress) og en responsiv design som fungerer like godt på PC/Mac som på nettbrett og mobil.

Flere nye ressurser er lagt til, som for eksempel Nasjonalbibliotekets digitale bokhylle, bokhylla.no. Døde lenker er fjernet, og det er ryddet opp i gammelt innhold som «O-magasinet», «Kollektive essays» og «Verktøykassa».

Hovedfunksjonene i korte trekk

Profil

Her kan du endre passord, legge inn språkkombinasjoner, profilbilde og ikke minst registrere spesialområder. Vi oppfordrer til å gjøre dette, det vil bidra til å gjøre Nettverkstedet til en enda bedre ressurs.

Søkefeltet

Søkefunksjonen utfører først og fremst søk i hele Nettverkstedet, alternativt i det verktøyet du har huket av for i rullegardinen.

Det er lagt inn en funksjon for multisøk på startsiden der man i ett enkelt felt kan søke samtidig både i ressursene på ordnett.no, Google og flere andre relevante nettsteder.

Redaktøren vil jobbe med å utvide denne funksjonen til å omfatte flere relevante terminologiressurser, for eksempel Utenriksdepartementets oversettelsesminner. Hvis du ønsker å hjelpe til med testingen, bli med i prosjektets Facebook-gruppe eller send en e-post til redaktøren.

Ordnett

Flaggene gir direkte innlogging i Ordnetts ordbøker, rett til det språket du klikker på.

Omregning

I omregningsverktøyet er det lagt til flere enheter som sko-, og klesstørrelser, i tillegg til de vanlige omregningsverktøyene for mål og vekt.

Blogg

Her finner du lenker til foreningenes blogger/hjemmesider. Disse oppdateres automatisk. De tre nyeste blogginnleggene fra de ulike bloggene kommer opp på forsiden. Dette erstatter det tidligere O-magasinet.

Verktøykassa

Inneholder viktige redskaper for oversetteren.

Nettverkstedets egen ordliste

Ordlisten er klar til å motta brukernes oppføringer av ord og uttrykk som ikke finnes i de andre ordlistene. NB: Denne funksjonen er fortsatt under utvikling.

Arkivet

Om du savner noe av innholdet fra den gamle nettsiden, kan du med noen unntak finne fram til det her. Dette menypunktet er fortsatt under utvikling.

Kalender

Her kan du få en oversikt over foreningenes arrangementer. Kalenderen må imidlertid oppdateres manuelt av redaktøren eller andre personer med tilgang. Det er lagt inn en enkel løsning for kloning av faste arrangementer som vil være godt synlig for alle Nettverkstedets brukere.

O-ringen

O-ringen er fortsatt søkbar fra Nettverkstedet. På sikt vil den yahoo-baserte O-ringen også kunne erstattes med en WordPress-versjon. Da vil all diskusjon foregå inne på Nettverkstedet. Dette vil man eventuelt komme tilbake til.

Ny redaktør

Nettverkstedet har også fått ny redaktør, Bjørnar Magnussen.

Magnussen er lærer i fagoversetting ved UiA, faglitterær oversetter og statsautorisert translatør i engelsk–norsk og polsk–norsk, og mange kjenner ham som den tekniske eksperten fra Norsk oversetterforum på Facebook. I tillegg til å være en dyktig oversetter er han serviceinnstilt og har stor teknisk innsikt, egenskaper som kommer godt med i rollen som redaktør på Nettverkstedet. Kontakt ham på bjornarmag@gmail.com.

NO ønsker Magnussen velkommen og takker avtroppende redaktør Magne Tørring for innsatsen!