HIERONYMUSDIPLOMET

Hieronymusdiplomet skal være en utmerkelse for fortjenstfull innsats, enten gjennom stor produksjon, langt slit, glødende interesse for oversetterkollegiet eller annen høyverdig og likeverdig innsats. Diplomet skal ikke konkurrere med foreningens øvrige æresbevisninger, men være et supplement til disse.

Hieronymus-diplomet

Diplomet er tegnet av Ellen Auensen etter en idé av Morten W. Krogstad. Det er utført i to varianter:

Variant 1: Med anglofil overvekt; forfattergalleriet viser fra øverst til venstre med klokken: Molière, Cervantes, (Hieronymus med sørgende løve), Shakespeare, Dante, J.K. Rowling, John le Carré, Tove Jansson, Stephen King, Samuel Beckett, Ray Bradbury, Goethe, Barbara Cartland, Astrid Lindgren, Pablo Neruda, Toni Morrison, Agatha Christie, Salman Rushdie, P.G. Wodehouse og Jane Austen.

Variant 2 er korrigert med et innslag av romanske og slavistiske forfattere på bekostning av finsk-svensk og engelsk/amerikansk. Tove Jansson, Stephen King og Ray Bradbury er byttet ut med Aleksander Solsjenitsyn, Elsa Morante og Alexandre Dumas.

Mottakere av Hieronymusdiplomet:

2005: Sigmun S. Kostøl