Overbevisende svensk thrillerdebutant

Av oversetter Kari Bolstad

Enkelte bøker er det ekstra moro å få lov til å oversette. Spenningsromanen Svømmeren er en av dem.

Handlingen foregår på to tidsplan og innledes i Damaskus på åttitallet, da en svensk kvinne blir offer for en bilbombe. Kjæresten hennes, en amerikansk etterretningsagent, etterlater spedbarnet deres på trappa til den svenske ambassaden og går under jorden.

Barnet heter Klara. Hun vokser opp hos besteforeldrene i den svenske skjærgården, blir jurist og politisk sekretær i EU-administrasjonen i Brussel. Der blir hun kontaktet av ekskjæresten sin, Mahmoud. Han arbeider på en doktorgrad om private selskapers rolle i krig. Under dramatiske omstendigheter har han kommet over en datamaskin med brennbart materiale, og den vil CIA for enhver pris ha tak i. Innholdet dokumenterer hvordan ansatte i et innleid paramilitært selskap har sporet helt av under “forsterkede” forhør. Mahmoud har amerikanske agenter i hælene, men også europeisk politi er ute etter ham fordi de mistenker ham for å være terrorist. Nå
flykter Klara og Mahmoud for livet.

Dypt involvert i historien er også den svenske lobbyisten George, en fullstendig prinsippløs levemann og dandy som jobber i verdens største PR-firma og roser seg av å kunne “bestemme været i Brussel”. Også han befinner seg plutselig i en knipe som handler om liv eller død, noe som får fyren til å vise at han er mer sammensatt enn vi først trodde.

Og hvem er Svømmeren? Det er Klaras far, den navnløse, desillusjonerte, skyldbevisste og til dels fordrukne amerikanske agenten, som vi i mellomkapitlene følger på tokt i Midtøsten og Afghanistan gjennom 1980- og 90-årene, samtidig som han reflekterer over det han driver med:

Og siden? Når russerne har dratt sin vei, når bildene av Lenin er brent og bare ruinene og de døde er igjen? Skal disse tidløse mennene bygge et land i Allahs navn? Skal vi tillate dem å forby musikk, teater, litteratur, til og med fornminner? Slik de sier at de vil gjøre? Foretrekker vi det fremfor ugudeligheten i kommunismen? I hvilke hender legger vi denne verdens skjebne?

Tilbake i CIA-hovedkvarteret i nåtid oppdager han datterens navn i CIAs datafiler. Mer vil jeg ikke røpe. Jo, som et apropos: overvåkning og alskens tekniske hjelpemidler i den forbindelse er selvsagt også et tema i denne historien. Dessuten at mannen liker å svømme.

Uskyldige mennesker på flukt for å renvaske seg er ikke akkurat et nytt konsept. Men handlingen overrasker, personene likeså, og det er et driv i dialogene og sceneskiftene som gjør Svømmeren til en skikkelig slukebok. Ikke minst er CIA-temaet skremmende aktuelt, og når leste vi egentlig en roman som gir oss innblikk i Brussel-lobbyen og EU-administrasjonen?

Svømmeren er iallfall den første for mitt vedkommende, og det jeg leste, både fenget og skremte.

Joakim Zander har selv jobbet i EU-systemet i mange år. Kona hans har vært ansatt i et amerikansk lobbyfirma. Det er bakgrunnen for at han kan fortelle så rikt og overbevisende fra miljøet i EU-hovedstaden. Kynismen, maktspillet, karrierejaget, møtekarusellen, statussymbolene, kjønnsmarkedet, grådigheten – og selvsagt de fysiske omgivelsene: For eksempel er Klaras kontor det kontoret han selv hadde da han jobbet i Brussel.

Jeg må nevne enda en grunn til at det var en glede å oversette denne boka – språket. Det funker.

Vi kan dessuten glede oss over at debutanten Joakim Zander har flere planer for Klara Walldéen.

Til påske i fjor anbefalte jeg en annen svensk krimdebutant og gjør det gjerne igjen: HER!