BastiankomiteenBastiankomiteen for barne- og ungdomslitteraturValgkomiteenDiplomiatetHøstseminarkomiteenOslo-arrangørerFestivalkomiteen

Bastiankomiteen innstilles av valgkomiteen og velges på NOs årsmøte i mars hvert år. Komiteen består av tre medlemmer, hvorav ett medlem ikke er NO-medlem, og to varamedlemmer. Eksterne konsulenter benyttes når originalspråket i påmeldte verk ikke beherskes av komiteens medlemmer eller varamedlemmer. Komiteen starter sitt arbeid kort tid etter valget og leverer en liste over inntil fem sluttkandidater i begynnelsen av september. Prisen overrekkes under feiringen av St. Hieronymus, normalt siste torsdag i september. Det er utarbeidet instruks for komiteen.

Bastiankomiteen for 2018 består av:

Birgit Bjerck (ekstern)
Guro Dimmen
Christian Rugstad
Kari Bolstad (vara)
Tone Formo (vara)

Bastiankomiteen for barne- og ungdomslitteratur innstilles av valgkomiteen og velges på NOs årsmøte i mars hvert år. Komiteen består av tre medlemmer, hvorav ett medlem ikke er NO-medlem, og to varamedlemmer. Eksterne konsulenter benyttes når originalspråket i påmeldte verk ikke beherskes av komiteens medlemmer eller varamedlemmer. Komiteen starter sitt arbeid kort tid etter valget og leverer en liste over inntil fem sluttkandidater i begynnelsen av september. Prisen overrekkes under feiringen av St. Hieronymus, normalt siste torsdag i september. Det er utarbeidet instruks for komiteen.

Bastiankomiteen for barne- og ungdomslitteratur for 2018 består av:

Liv Gulbrandsen (ekstern)
Morten Hansen
Cecilie Winger
Heidi Grinde (vara)
Torleif Sjøgren-Erichsen (vara)

Valgkomiteen velges på NOs årsmøte i mars hvert år. Ett medlem velges for to år, og to medlemmer velges for ett år. I tillegg velges et varamedlem for ett år.

Komiteen som skal innstille til årsmøtet i 2019 består av:

Kristina Solum (2018–19)
Eve-Marie Lund (2018–20)
Per Qvale (2017–19)
Johanne Fronth-Nygren, varamedlem (2018–19)

Diplomiatet tildeler NOs Hieronymusdiplom og NOs Løvebrøl.
Hieronymusdiplomet kan tildeles personer i eller utenfor foreningen som har utmerket seg spesielt faglig eller sosialt.

Diplomiatet består i dag av:

Merete Alfsen
Kyrre Haugen Bakke
Morten Hansen

Seminarkomiteen utpekes av styret. Komiteen er ansvarlig for planlegging og gjennomføring av foreningens viktigste faglige medlemstilbud. Høstseminaret arrangeres hvert år fra fredag til søndag etter feiringen av St. Hieronymus, som normalt avholdes siste torsdag i september.

Høstseminarkomiteen som skal arrangere seminaret i 2018 består av:

Gøril Eldøen, leder
Kari Engen
John Grande
Kirsti Vogt
Cora Skylstad, fra administrasjonen

Komiteen utpekes av styret. De har ansvar for å arrangere Oversatt Aften på Litteraturhuset i Oslo og Kollegatreff som avholdes i Rådhusgata7.

I dag består komiteen av:

Tove Bakke
Hege Susanne Bergan
Alf Storrud

Komiteen har ansvar for programmet til «Oversettertimen» som arrangeres under Norsk Litteraturfestival på Lillehammer i mai/juni hvert år, og for programmet til «Oversetterne kommer» under Bjørnsonfestivalen i Molde hvert år i september.

Komiteen som har vært ansvarlig for årets programmer består av:

Marit Bjerkeng
Johanne Fronth-Nygren