Styre og administrasjon

Styre

Foto: Blunderbuss

Ika Kaminka, leder (f. 1958), bor i Oslo. Kaminka er kunsthistoriker og skribent og oversetter fra japansk og engelsk.  Kaminka satt i styret fra 2004 til 2010; som leder fra 2008-2010.  Valgt til leder på nytt i 2014 for ett år og i 2015 for to år.  Kaminka begynte som språkvasker av japanske akademikeres engelske tekster på 1980-tallet, debuterte som oversetter av  en operalibretto noen år senere. Startet som skjønnlitterær oversetter fra japansk i 1998 med Haruki Murakamis Norwegian Wood,  og har siden oversatt en rekke av hans bøker til norsk. Hun mottok i 2012 Bastianprisen for oversettelsen av hans roman 1Q84 Bok 1 & 2. Kaminka har også oversatt Natsume Sosekis Kokoro (Solum, 2004) og gjendiktet Takashi Hiraides diktsamling Til valnøttens gjenstridige utholdenhet (Oktober, 2013), samt, fra engelsk, Jonathan Safran Foer Alt blir klar og betydelig (Gyldendal, 2003)  og Julie Otsuka, Buddha på loftet (Oktober, 2014).

Bjørn Herrman.Foto.
Foto: Blunderbuss

Bjørn Herrman, nestleder (1959), bor i Oslo og oversetter fra engelsk og svensk. Herrman satt i styret fra 1994-2000, og som formann fra 2002 til 2008. Valgt til styremedlem i 2014 for ett år. Gjenvalgt for to år i 2015. Valgt til nestleder i 2016.

Henning Kolstad. Foto.
Foto: Blunderbuss

Henning Kolstad, (f. 1955), bor på Furnes og oversetter fra engelsk og svensk. Kolstad har vært heltidsoversetter siden 1979, foreningsmedlem siden 1981, og har oppimot 200 skjønnlitterære titler på merittlisten. Han har tidligere yrkeserfaring fra bl.a. Statsarkivet og Flyktningerådet, og har også virket som språkvasker. Henning Kolstad er dessuten forfatter av boka Fallgrublerier (2004), med oversettelsestips for ikke-oversettere. Valgt til styremedlem i 2016.

Hilde Lyng. Foto.
Foto: Blunderbuss

Hilde Lyng, (f. 1970), bor i Oslo og oversetter fra engelsk og svensk. Lyng har vært oversetter siden 1999 og medlem av foreningen siden 2006. Hun har hovedfag i anvendt lingvistikk – translatologi, og har undervist i litterær oversettelse ved Universitetet i Oslo. For tiden underviser hun på bachelor-studiet i Oversetting og interkulturell kommunikasjon ved Universitetet i Agder. Hilde Lyng har også ledet Flerstemt: litterært oversetterkurs, Oversetterforeningens samarbeidsprosjekt med Norsk Kulturråd for rekruttering av minoritetsspråklige oversettere.

Erik Krogstad
Foto: Blunderbuss

Erik Krogstad, (1949), bor i Oslo og oversetter fra tysk, svensk og dansk. Krogstad satt i Faglig råd fra 1998 til 2007; leder i Rådet fra 2002.  Valgt til styremedlem i 2014. Gjenvalgt for to år i 2015.

Foto: Blunderbuss

Jon Rognlien, (1960), bor i Oslo og oversetter fra italiensk og amerikansk. Rognlien satt i styret i perioden 2000-2002.  Valgt til styremedlem for to år i 2015.

Hedda Vormeland. Foto.
Foto: Blunderbuss

Hedda Vormeland, (f. 1977), bor i Trondheim og oversetter fra nederlandsk. Vormeland har vært oversetter siden 2008 og medlem av foreningen siden 2010. Vormeland har særlig markert seg som oversetter av nederlandskspråklig litteratur, i tillegg har hun oversatt flere titler fra engelsk. Hun har hovedfag i allmenn litteraturvitenskap og har tidligere jobbet i bokhandel.

Foto: Blunderbuss

Kirsti Øvergaard, (1946), bor i Bærum og oversetter fra engelsk, dansk og svensk. Øvergaard har tidligere arbeidet som redaktør for oversatt skjønnlitteratur og som markedskonsulent for sakprosa. Har bl.a. oversatt flere romaner av Tatiana de Rosnay, Vikas Swarup og Brian Jacques (fra engelsk), Jussi Adler-Olsen, Bjarne Reuter og Janne Teller (fra dansk) og Mats Wahl, Johanna Thydell og Viveca Lärn (fra svensk). Valgt til styremedlem i 2014.

Administrasjon

Administrasjon: 22 47 80 90 post@translators.no