19. august ble forfatteren og menneskerettighetsaktivisten Aslı Erdoğan, som regnes som et av den tyrkiske samtidslitteraturens fremste navn, arrestert. Bakgrunnen er at hun er tilknyttet den pro-kurdiske avisen Özgür Gündem, som tre dager tidligere ble beordret midlertidig stengt av straffedomstolen i Istanbul. Flere enn 20 journalister ble midlertidig arrestert under politiaksjonen mot avisens redaksjonslokaler.

Påtalemyndigheten har reist tiltale mot Aslı Erdoğan og de to redaktørene Zana Kaya og İnan Kızılkaya for mistanke om medlemskap i terrororganisasjon, og hun sitter nå i et lukket kvinnefengsel i Istanbul, mens Kaya og Kızılkaya sitter i et annet fengsel ikke langt unna.

– Arrestasjonen av Asli Erdoğan og hennes journalist-kolleger viser nok en gang at unntakstilstanden i Tyrkia grovt misbrukes. Regimets overgrep går langt utover forfølgelse av antatte kupp-makere, sier William Nygaard, leder i Norsk PEN.

Tre av er Aslı Erdoğans bøker er utgitt i norsk oversettelse (ved Gunvald Ims), og hun har deltatt på en rekke festivaler i Norge. I 2013 mottok hun den aller første Ord i Grenseland-prisen, som årlig gis til en skjønnlitterær kvinnelig forfatter eller poet som er forfulgt, truet eller fengslet.

NO støtter oppfordringen fra PEN International om å signere dette oppropet til tyrkiske myndigheter, hvor et av kravene er at Aslı Erdoğan umiddelbart løslates : http://www.pen-international.org/newsitems/turkey-writer-human-rights-activist-asli-erdogan-held-on-terror-charges/

Les mer om saken her: