Oppdatering: Flere enn 1500 personer har undertegnet PENs opprop med krav om at den tyrkiske oversetteren, forfatteren, lingvisten og ytringsfrihetsforkjemperen Necmiye Alpay løslates. Oppropet er nå levert til tyrkiske myndigheter. Vi takker alle som har bidratt med sin underskrift.

Alpay ble fengslet 31. august, blant annet med anklage om medlemskap i terrororganisasjon. Bakgrunnen er at hun er medlem i redaksjonsrådet til den pro-kurdiske avisen Özgür Gündem. Forfatter Aslı Erdoğan og flere journalister sitter også fengslet grunnet sin tilknytning til samme avis. Norsk PEN utnevnte i september Aslı Erdoğan til æresmedlem.

Necmiye Alpay er født i 1946 og har oversatt bøker av blant andre Edward Said, Immanuel Wallerstein og Paul Ricoeur til tyrkisk.

Mer informasjon om saken finnes i oppropet, som nå er avsluttet, men kan leses her.