Litteraturen evner av og til å ta oss med inn i rom som ellers er lukket for oss, og gi en forståelse for tenkemåter som er vokst fram under helt spesielle betingelser. Februarutgaven av Oversatt aften skal ta for seg to bøker som undersøker hva slags forestillinger og virkelighetsoppfatninger som kan blomstre når alle korrektiver og all innblanding utenfra blir avvist.
Noahs ark, Thorvald Meyersgt. 23, tirsdag 26.2. kl. 20.00.

Hilde Stubhaug:
Jord av David Vann
Jord er en ubehagelig roman om en 22 år gammel einstøing som aldri har kjent sin far og lever i et usunt bindingsforhold til moren i et isolert hus omgitt av en enorm valnøtthage. Hovedpersonen Galen er oppslukt av New Age-tanker om transcendens og åndelighet, og har et anstrengt forhold til mat, seksuell lyst og for øvrig alt kroppslig. Vann tar oss med langt ned i de mørkeste avgrunnene i dette forkvaklede sinnet når den dysfunksjonelle familien går i tottene på hverandre i en pengefeide og Galen blir forført av sin sytten år gamle kusine. Romanen har fått strålende kritikker i England og USA, og utgis på norsk i løpet av våren.

Hilde Rød-Larsen:
I en annen verden av Grace McCleen
Walisiske Grace McCleen har bakgrunn fra en familie som var med i Jehovas Vitner. I en annen verden handler om en jente som vokser opp alene med en far som er medlem i en kristenfundamentalistisk sekt, nesten helt avsondret fra mennesker utenfor sekten. Judith er fostret opp på endetidsprofetier og ærefrykt for en streng og dømmende Gud, men blander sin bibeltro med barnlige forestillinger om verdens sammenhenger. Den ensomme tiåringen skaper sin drømmeverden, Prydelsens land, av ting den døde moren hennes har etterlatt seg. En dag hun lager snø i Prydelsens land, begynner det å snø ute, og Judith tror at enden, og en ny, forjettet verden, er nær. Grace McCleen mottok den svært høythengende debutantprisen The Desmond Elliot Prize for I en annen verden.

«Oversatt aften» er Norsk Oversetterforenings månedlige soaré for opplesninger, der oversetterne selv presenterer og leser fra aktuelle bøker de har gitt norsk tekst til.