Kevin Vågenes er tildelt Språkgledeprisen 2019. Prisen deles ut til en person i norsk offentlighet som på kreativt vis bidrar til å spre språkglede og skape begeistring for ulike måter å uttrykke seg på. Det er Norsk audiovisuell oversetterforening, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening og Norsk Oversetterforening som står bak Språkgledeprisen, som ble delt ut under Oversatte dager på Litteraturhuset i Oslo lørdag 2. mars.

Juryen uttaler:
«Mange gode kandidater ble nominert til Språkgledeprisen 2019, men én språklig bevisst gledesspreder skiller seg ut. Prisen går til en manusforfatter, komiker og skuespiller som har spilt svært mange, svært ulike rollefigurer de siste åra, først i TV-seriene Nissene over skog og hei, Mellom bakkar og berg, Jul i blodfjell og Kollektivet, og etter hvert i NRK-serien Parterapi, som én million nordmenn ble hekta på i fjor: Kevin Vågenes.

Kevin Vågenes er vestlending, men også østlending, og han kan gå for å være amerikaner. Han kan spille nordlending, sørlending, møring eller totning – han har språkøre og større dialekt- og talemålsforståelse enn folk flest. I tillegg har han god diksjon. Vi skjønner hva han sier, og vi skjønner hvorfor han sier det. Samme hvilken type han spiller, ligger det en sjelden stilsikkerhet og språkbevissthet i tolkningen. Særlig gjennom Parterapi får han oss til å reflektere over måten vi selv formulerer oss på. Han kan spille finansmann eller blogger, feminist eller mannssjåvinist, hissig, konfliktsky eller passiv-aggressiv, og han spiller på fordommene våre, men skildrer folk med empati.

Kanskje har han reddet noen forhold; i dag blir en del krangler trolig kvalt i startfasen fordi vi ser på oss selv med Kevin Vågenes-briller, tenker oss om og velger våre ord med større omhu. Og vi ler.
Kevin Vågenes har vunnet noen humorpriser; en språkpris er også høyst fortjent.»

Juryen har bestått av Morten Hansen (NFFO), Marita Liabø (NAViO) og Margunn Vikingstad (NO).

Prisen består av kr 15 000 og et diplom med trykk av Anna Fiske. Den er tidligere blitt tildelt Knut Nærum og Kristin Fridtun.