Trofastprisen er en hedersbevisning som deles ut av Bokklubbenes skjønnlitterære oversetterfond til en person som har gjort en iherdig innsats og vist et utrettelig engasjement for den oversatte skjønnlitteraturen.

Juryen uttaler: Oversatt skjønnlitteratur er så mangt, men de senere årene er den blitt stadig mer innrettet på chick lit og lettfordøyelig feelgood-litteratur. Ikke noe galt med slike genre i og for seg, de kan sikkert være bra for et forlags økonomi, men for leserne er det næringsfattig kost i det lange løp. Derfor går årets Trofast til en redaktør som har gjort en innsats for å skaffe norske lesere lødig og stimulerende litteratur. Bøker som vekker refleksjon og ettertanke og kan bidra til å gi leseren erkjennelse og innsikt. Årets prisvinner har lang fartstid i flere av våre største forlag, først Gyldendal, senere Aschehoug. Han hører til den gamle skole av redaktører som har lest mye og bredt på flere språk – ikke bare engelsk; som vil noe med bøkene han utgir og som leser dem før han antar dem. Han er en entusiast som tror på litteraturen og dens evne til å åpne våre øyne for verden. Dette kom ikke minst til uttrykk gjennom SPOR-serien, som han redigerte fra 1999 til den ble lagt ned i 2010, etter rundt tredve utgivelser. En serie som omfattet nye og gamle litterære reiseskildringer fra hele verden, både fra fjerne land og fra hjertet av Europa. Den mest kjente tittelen herfra er kanskje William Dalrymples I skyggen av Bysants. Om det er noe som karakteriserer ham, må det være hans entusiasme og evne til begeistring. Denne begrenser seg ikke bare til litteraturen, men for kulturen i videste forstand. Også vår egen. Noe som bl.a. har ført til minneverdige møter mellom utenlandske forfattere og norsk matkultur. Et eksempel her kan være da Isabel Allende ble invitert hjem til prisvinneren på smalahove. Og hun er ikke den eneste som har fått gleden av å møte norsk kjøkken på sitt mest vellagrede og eksotiske.

Det er en glede å tildele årets Trofast til redaktør Asbjørn Øverås fra Aschehoug forlag.