Fredag 26. til søndag 28. april fylles Litteraturhuset i Oslo fra kjeller til loft, fra morgen til kveld med litteratur fra Tyskland, Østerrike og Sveits. Da arrangeres nemlig Tysk-norsk litteraturfestival.

Flere av de mest toneangivende forfatterne i de tysktalende landene kommer for å delta på rundt 60 arrangementer sammen med et helt stjernegalleri av norske kolleger, som stiller opp for å ta dem vel imot.

Aldri før har så mange tyskspråklige forfattere gjestet Norge samtidig.

Festivalen arrangeres av Den norsk-tyske Willy Brandt-stiftelsen, Goethe-Institut Norwegen, Norsk Oversetterforening, Frankfurter Buchmesse og Norsk faglitterær forfatter -og oversetterforening – i nært samarbeid med Helge Rønning og Erik Fosnes Hansen.

Festivalen byr opp til samtaler, opplesninger, foredrag, debatter, tysktimer, lyrikk-kveld, utstillinger, forestillinger og workshops. Her skal være både fest og alvor, noe for enhver smak og alder.

Alle arrangementer vil være gratis og foregå på norsk, tysk og engelsk. Foruten arrangørene selv er festivalen sponset av Bergesenstiftelsen, Kulturrådet, Fritt Ord, Bokåret 2019 og NORLA.

Les mer om festivalen her og se hele programmet for fredag, lørdag og søndag.