17. og 18. august var NOs leder og nestleder til stede under Arendalsuka sammen med de øvrige organisasjonene i Kunstnernettverket.

Første post på Kunstnernettverkets eget program var et kurs i lobbyvirksomhet ved tidligere SV-politiker Ketil Raknes, forfatter av Jakta på makta (sammen med Bård Vegar Solhjell). Deretter orienterte Sigmund Løvåsen og Peder Horgen, henholdsvis rådsleder og rådsmedlem i Kulturrådet, om hvordan de arbeider og om ståa i kunstfeltet.

Torsdag inviterte Kunstnernettverket til politikerdebatt i en fullsatt Bakgården i Arendal sentrum. Årets tema var knyttet til kunstnerhverdagen etter koronapandemien: «Sterkere tilbake! Hvordan styrke kunstens posisjon og kunstnernes virke». Debattleder Elisabeth Sjaastad (Norsk Filmforbund) fikk fem engasjerte og kunnskapsrike kulturpolitikere i tale: Odin A. Bohmann (Ap), Åslaug Sem-Jacobsen (Sp), Kathy Lie (SV), Tage Pettersen (H) og Grunde Almeland (V). Som oppvarming til debatten fikk de fra første rad oppleve «Hyl i hælen», et performativt møte mellom samisk kultur og mayakultur.

Politikerne var unisont enige om ett punkt: At kunstnere og kulturarbeidere bør ha like sosiale rettigheter som andre arbeidstakere. Dette vil etter sigende få en sentral plass i den nær forestående Kunstnermeldingen som NO leverer innspill til i disse dager.

I etterkant av politikerdebatten ga kunstnerne sin dom over politikernes innsats, utsagn og løfter, i en debatt som tradisjonen tro fant sted i lokalene til Arendals kunstforening.

I forkant av partilederdebatten torsdag kveld inviterte Kunstnernettverket til fest på Munkehaugen på toppen av Arendal.

I løpet av de to dagene ble det også tid til uformelle samtaler kunstnerorganisasjonene imellom. Nærmere tjue personer var innlosjert i og utenfor «Peder og Kirstis hus» på Tromøya, hvor det ble forfriskende morgenbad, kveldsbad og vin og reker i solnedgang.