Bastianprisen 2016 er tildelt Kristina Solum for oversettelse fra spansk av Roberto Bolaños «2666», utgitt på Cappelen Damm. Prisen ble delt ut under feiringen av oversetternes skytshelgen St. Hieronymus 29. september.

Fra komiteens begrunnelse:
«Forfatteren av denne boka leker med den sjangeren som benyttes og trekker den inn i nye litterære landskap, med tydelige og avanserte stilistiske variasjoner. For oversetteren betyr dette store utfordringer, samtidig som verkets størrelse tilsier en betydelig grad av tålmodighet. (…) Oversettelsen er særdeles tekstnær originalen, men likevel meget lett og ledig. Tonen i den norske versjonen er uanstrengt og medrivende. Verket rommer en mengde ulike litterære stiler, i visse tilfeller utilslørte pastisjer; dikteren klarer liksom ikke å dy seg for å sjonglere med litterære virkemidler, og oversetteren følger ham så lett på tå i dansen at det er en fryd. Setningene kan være svært lange, men ikke det man kan kalle kronglete. Boka er oversatt med lekende lett eleganse, og teksten er gjennomført musikalsk. Iblant er boka nærmest gjendiktet med en virtuositet som tar pusten fra leseren. Juryen understreker at valget av vinneren er enstemmig.»

omslag-2666Kristina Solum (f. 1980) har oversatt en rekke spanske og latinamerikanske bøker til norsk, samt enkelte titler fra fransk og engelsk. Hun ble tildelt Kritikerprisen for beste oversettelse 2009 for Roberto Bolaños «Ville detektiver», som også ble nominert til Brageprisen i kategorien skjønnlitterær oversettelse. For «2666» ble hun igjen nominert til Kritikerprisen for beste oversettelse 2015. Solum er for tiden doktorgradsstipendiat i oversettelsesstudier ved Universitetet i Oslo. Full produksjonsliste finnes her.

Årets bastiankomité har bestått av Fredrik Wandrup, journalist i Dagbladet, og Knut Ofstad og Benedicta Windt-Val fra Norsk Oversetterforening. Det ble påmeldt 54 bøker til prisen.

Bastianprisen er Norsk Oversetterforenings pris for fremragende oversettelse av et skjønnlitterært verk. Det utdeles normalt to priser hvert år, hvorav en for barne- og ungdomslitteratur. Fra og med 2006 presenteres en kortliste til Bastianprisen.

Bastianprisen har vært delt ut siden 1951, Bastianprisen for barne- og ungdomslitteratur siden 1984. Prisen består av en statuett av kunstneren Ørnulf Bast og kr 50 000.