Mangeårig NO-medlem Berit Marianne Gabrielsen er tildelt Kongens fortjenstmedalje for sin innsats for å fremme litteratur. Vi gratulerer!

Gabrielsen har vært medlem av Norsk Oversetterforening siden 1963. I årenes løp har hun oversatt 87 titler, de fleste av dem skjønnlitterære, fra engelsk, svensk og dansk. Hun har vært et aktivt medlem av foreningen og var initiativtaker til NOs første kulturreise, som gikk til England i 1994. For sin innsats for foreningen har hun blitt hedret med Hieronymus-diplomet.

Kongens fortjenstmedaljeEt særlig engasjement har Gabrielsen hatt for å oppmuntre kvinners lyst til å lese, skrive og bli kjent med litteratur fra andre land. I 2014 skrev hun et omfattende forord til nyutgivelsen av Nicoline Thaulows roman Drøm og virkelighet, fra 1861.

Hun har også arbeidet i Det engelske sekretariat, som var en del av kulturavtalen mellom England og Norge. Gabrielsen har holdt en rekke foredrag, skrevet og deltatt i paneldebatter, og holdt kåserier i NRK. Flere frivillige organisasjoner og historielag har hatt glede av hennes engasjement, og hun er i dag et aktivt styremedlem i litteraturforeningen i Sandefjord.