For første gang i historien markerer Norge FNs Internasjonale dag for lese- og skriveferdighet. Torsdag 8. september klokken 19:00 arrangeres Lesetimen med en oppfordring til alle om å sette av en time til å lese.

– Les sammen med barna, familie, venner, naboer, kolleger eller alene. Del gjerne et bilde av din lesetime i sosiale medier under #lesetimen og #readhour, oppfordrer Vibeke Røgler i Foreningen !les, som er blant organisasjonene som nå ønsker å etablere markeringen i Norge.

Leser søker bok markerer dagen ved å invitere seks forfattere og skuespillere til å lese høyt fra utvalgte verk fra kl. 12 til 13 i Berner-kjelleren på Litteraturhuset i Oslo. Arrangementet er åpent og gratis for alle interesserte. Denne leselunsjen vil også bli strømmet direkte. Lenke til strømming vil bli lagt ut på dette Facebook-arrangementet.

Det var den finske organisasjonen Barn- och ungdomsstiftelsen som startet Read Hour i 2019. Det finske initiativet spredde seg til flere land, før det norske litteraturfeltet i fjor fikk tilbud om å opprette et tilsvarende tiltak.

Den internasjonale dagen for lese- og skriveferdigheter ble opprettet av UNESCO i 1946. Målet med dagen er å «minne verdenssamfunnet på at å lese og skrive er en menneskerettighet, sammen med retten til utdanning.» I tillegg markerer denne dagen at «arbeidet med å fjerne analfabetisme er en del av livslang læring og en del av å bygge et bærekraftig samfunn.»