Norsk Oversetterforening arrangerer i år tre innslag i samarbeid med Kapittelfestivalen i Stavanger. Festivalen arrangeres 21. til 25. september med temaet Brudd.

Fra festivalprogrammet:

POESI PÅ FLUKT
fredag 23. september kl. 17.00

Etter to dagers oversetterverksted på vakre Bakkeland inviterer fribyforfatterne Khaleda Froagh, Waheed Warasta, Hafiz Shariati og Batul Moradi til opplesning av fersk poesi, sammen med sine oversettere Mohammad M. Izadi, Christoffer Peder-Ellefsen, Ingvild Burkey og Anne Karin Torheim.

Arrangementet er en del av prosjektet Tekst i flukt, og skjer i samarbeid med Norsk oversetterforening og Soirée.

TEKST I FLUKT MED KHALEDA FROAGH OG BATUL MORADI
lørdag 24. september kl. 11.00

Khaleda Froagh er en av Afghanistans fremste poeter, men i februar måtte hun flykte til Norge. Forfatteren Batul Moradi lyktes som første kvinne i Afghanistan å få mannen sin dømt for ærekrenkelse, men til en skyhøy pris. Hør Froagh og Moradi lese sine tekster og samtale om brudd i livet og litteraturen. Ingvild Burkey og Christoffer Peder-Ellefsen leser ferske oversettelser. Samtaleleder er oversetter og poet Johanne Fronth-Nygren, og tolk er Farahnaz Rastegar. Programmet foregår på persisk og norsk.

Arrangementet skjer i samarbeid med Norsk Oversetterforening.

TEKST I FLUKT MED HAFIZ SHARIATI OG WAHEED WARASTA
lørdag 24. september kl. 13.00

De afghanske poetene Hafiz Shariati og Waheed Warasta har begge vært tydelige stemmer i hjemlandet. På Kapittel møtes de til samtale om indre skillelinjer i Afghanistan, og brudd med landet de har forlatt. De to leser dikt på persisk, mens Anne Karin Torheim og Farahnaz Rastegar (på vegne av Mohammad M. Izadi) leser ferske, norske oversettelser. Samtaleleder er oversetter og poet Johanne Fronth-Nygren. Opplesningen skjer på persisk og norsk, samtalen på engelsk og norsk.

Arrangementet skjer i samarbeid med Norsk Oversetterforening.

Bestill billett her.

Programmet i sin helhet samt informasjon om billettbestilling finner du på festivalens nettside.