Bjørnsonfestivalen arrangeres i Molde 2. – 6. september. Årets festival er noe nedskalert grunnet koronasituasjonen, og Norsk Oversetterforening har i år én post på programmet i serien «Oversetterne kommer». Den som kommer, er Signe Prøis, som skal snakke om å oversette argentinske Samantha Schweblin.

Fra festivalprogrammet:

Fredag 4. september 2020 12:00–13:00 (Storyville, Plassen)
GRENSETESTING – Om menneskets tåleevne i Samantha Schweblins litteratur

«Å tre inn i frykten og komme uskadd fra det.» Slik omtaler den argentinske forfatteren Samantha Schweblin forfattervirket og måten hun behandler temaene sine på. I den prisbelønte førsteromanen «Feberdrøm» eksperimenterte hun med menneskets liv når det mister muligheten til å måle avstanden til fare. I sin nye roman «Kentuki» eksperimenterer hun med hvor langt mennesket er villig til å gå for å se, og bli sett. Signe Prøis har oversatt begge romanene og også Schweblins novellesamling «Sju tomme hus». Hun kommer for å fortelle om hvordan frykten og eksperimentene lar seg overføre til norsk – og om hvordan hun måtte rykke inn da en hovedperson befant seg i Honningsvåg og alt var feil med været.

Arrangementet er et samarbeid med Norsk Oversetterforening. Billetter kan bestilles på Bjørnsonfestivalens nettside.

På grunn av koronasituasjonen må festivalen i år reservere plassbilletter til alle i publikum. Ta kontakt på post@bjornsonfestivalen.no ved kjøp av festivalpass. Kjøpere vil få tilsendt en lukket lenke med tilgang til kjøp av festivalpass og en beskrivelse av hvordan man reserverer plass til arrangementene man ønsker å delta på.

Bjørnsonfestivalens hovedmål er å fremme interessen for litteratur og skrivekunst. Festivalen ble etablert i 1992, som Norges første litteraturfestival. Bjørnsonfestivalen er en av Norges største litteraturfestivaler og henter navnet sitt fra Norges første nobelprisvinner i litteratur, Bjørnstjerne Bjørnson. Festivalen har en internasjonal profil og en målsetting om å gi Norge et internasjonalt litteraturarrangement av høy kvalitet. Arrangementene under Bjørnsonfestivalen tar opp svært ulike temaer, men Bjørnsons store samfunnsengasjement og stadige kamp for ytringsfrihet og andre menneskerettigheter er et viktig fundament for festivalen. Bjørnsonfestivalen ble grunnlagt av forfatteren, oversetteren og lyrikeren Knut Ødegård i forbindelse med Moldes 250-årsjubileum i 1992. Johild Kosberg Bredin ble ny festivalleder i 2016.