Bjørnsonfestivalen arrangeres i Molde 8. – 12. september. Norsk Oversetterforening samarbeider i år med festivalen om to programposter:

Onsdag 8. september kl. 17:45-18.30 (Storyville, Plassen)
Shuggie Bain
Bookerpris-vinner Douglas Stuart har skrevet en knallhard, trist og morsom fortelling fra arbeiderkår i Thatchers Storbritannia, som vant mange leser- og kritikerhjerter da den ble lansert i Norge i fjor. «Shuggie Bain» ble oversatt til norsk av Hilde Stubhaug, som fikk rikelig å bryne seg på da hun møtte den friske slangen fra Glasgows gater.

Arrangementet er et samarbeid med Norsk Oversetterforening.

Fredag 10. september kl. 17:45–18:45 (Storyville, Plassen)
Til fyret
«Til fyret» frå 1927 er Virginia Woolf sitt meisterverk og ein av dei mest sentrale romanane i moderne litteratur. Gjennom sin nyskapande skrivemåte skapte Woolf stor litteratur av forteljinga om familien Ramsays ferie på øya Skye og den stadig utsette utflukten til fyret i nærleiken. Woolf skriv intenst og djuptborande og følgjer den indre straumen av tankar, innfall, inntrykk og kjensler i menneskesinnet.

I vår kom romanen for første gang ut i nynorsk språkdrakt, og Brit Bildøen har stått for omsetjinga. Ho møter forfatter, litteraturprofessor og «Til fyret»-entusiast Janne Stigen Drangsholt til samtale om omsetjinga, romanen og Virginia Woolf sin forfattarskap.

Arrangementet er et samarbeid med Norsk Oversetterforening.

På grunn av koronasituasjonen selges det i år ikke festivalpass, men det gis rabatt ved kjøp av billetter til 5 eller 10 arrangementer.

Fullt program finner du på Bjørnsonfestivalens nettside.

Bjørnsonfestivalens hovedmål er å fremme interessen for litteratur og skrivekunst. Festivalen ble etablert i 1992, som Norges første litteraturfestival. Bjørnsonfestivalen er en av Norges største litteraturfestivaler og henter navnet sitt fra Norges første nobelprisvinner i litteratur, Bjørnstjerne Bjørnson. Festivalen har en internasjonal profil og en målsetting om å gi Norge et internasjonalt litteraturarrangement av høy kvalitet.