Foreningen Petrusjka, som ble stiftet i 2008 og skal arbeide for å fremme kjennskapet til russisk litteratur i Norge, arrangerer en russlandsuke i Litteraturhuset og Institusjonens Fritt Ords lokaler fra 19. til 24. april. Alle arrangementene er gratis.

Programmet finner du HER

I samarbeid med Cappelen Damm utgir Petrusjka en bokserie med russisk samtidslitteratur. De første tre lanseres under Russlandsuken.

Uken begynner i Institusjonen Fritt Ords lokaler, Uranienborgveien 2, der Foreningen Petrusjka og Institusjonen Fritt Ord avholder seminaret «Hvordan virker oversettelsen?» Den fortsetter i Saga kino samme ettermiddag  og slår seg permanent til i Litteraturhuset fra og med tirsdag 20. til og med lørdag 24. april.

Russlandsuken har mottatt økonomisk støtte fra Institusjonen Fritt Ord, Norsk Kulturråd, Utenriksdepartementet. Foreningen Petrusjka takker dessuten NORLA, Norsk-russisk kultursenter, Fremmedspråksenteret, Norsk PEN, UiO, Forlaget Oktober, Cappelen Damm, NRK Aktivum m.fl. for å ha gjort Russlandsuken mulig.