Klassekampen skriver om saken 23.2.

Norske forfattere og skribenter sponser en amerikansk rettssak mot nettgiganten Google. – Dette er en viktig prinsippsak, sier Yngve Slettholm i Kopinor.

Vi risikerer at Google får et tilnærmet globalt monopol på digitaliserte bøker, sier Yngve Slettholm, administrerende direktør i Kopinor. Den amerikanske forfatterforeningen Authors Guild har ligget i krig med internettgiganten Google siden 2005. Google har nemlig digitalisert millioner av boktitler og har også gjort utdrag av bøkene tilgjengelig på nettet, uten å betale vederlag til forfatterne. Det har ført til en årelang rettsstrid i USA mellom Authors Guild og Google.Nå har også norske skribentorganisasjoner, som Den norske Forfatterforening og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF), kastet seg inn i striden.

Les artikkelen HER

Leder i Norsk Oversetterforening, Ika Kaminka, understreker at dette er en viktig sak som NO også har støttet.