Kristin Sørsdal tok lørdag 26. august imot Storegutprisen 2017 for oversettelsen av Elena Ferrantes Napoli-kvartett.

Prisen deles ut hvert år under litteraturdagene i Vinje og skal gå til en person, et lag eller en virksomhet som på en positiv måte bruker et levende og ledig nynorsk i det offentlige rom.

«Det Norske Samlaget og Kristin Sørsdal har ikkje berre slege fast at god litteratur kan bli populær litteratur, men òg vist at nynorsk ikkje er ei hindring for å nå fram til mange lesarar, jamvel til dei som ikkje er vane med å lesa nynorsk. Det set Litteraturdagane i Vinje stor pris på,» heter det blant annet i begrunnelsen.

Storegutprisen har navnet sitt etter en sentral figur i Aasmund O. Vinjes dikting, og prismottakeren får en bronsestatuett laget av billedhuggeren Kjell Grette Christiansen.

Kristin Sørsdal sammen med brødrene Odd og Åsmund Nordstoga, som supplerte bunadene sine med rødt skjerf om livet og sang om prismottakerens nynorskspråklige innsats. (Foto: Aase Gjerdrum)