NO har initiert en underskriftskampanje for en bedre trygdelov for frilansere.
Våkne lesere vil oppdage at korrekturleifen har vært på besøk i kampanjeteksten, men det gjør ikke kampanjen mindre aktuell.

Frida og Fridtjof er frilansere. De tjener nøyaktig like mye og betaler akkurat like mye i skatt. En dag får de en diger bokhylle over seg og blir langtidssykemeldt, begge to. Først etter 16 dager får de sykepenger. Ove får en tredel mindre i sykepenger enn Olga. Han har nemlig fått et honorar på 1 325 kroner som næringsinntekt. Dermed får han sykepenger etter reglene for selvstendig næringsdrivende. Rettferdig?

I folketrygdloven § 8.42 heter det nå:
Til et medlem som på sykmeldingstidspunktet har inntekt både som selvstendig næringsdrivende og som frilanser, ytes det sykepenger etter bestemmelsene for selvstendig næringsdrivende.

Den nye ordlyden bør lyde:
Til et medlem som på sykmeldingstidspunktet har inntekt både som selvstendig næringsdrivende og som frilanser, ytes det sykepenger etter bestemmelsene for lønnstakere dersom lønnsinntekten utgjør mer enn 50 % av inntekten. Dersom lønnsinntekten utgjør en mindre andel ytes det sykepenger etter en fordelingsnøkkel for de forskjellige inntektstypene.

Gå inn på: http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=3779