Vi feirer oversettelse i all sin mangslungne prakt!

Torsdag 28. februar til lørdag 2. mars arrangeres Oversatte dager for fjerde gang på Litteraturhuset i Oslo. Oversatte dager er et samarbeid mellom Norsk audiovisuell oversetterforening (NAViO), Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO) og Norsk oversetterforening (NO). Språkglade og språknysgjerrige får muligheten til å delta på over 50 arrangementer om oversettelse i alle former. Åpningen blir ved Auður Ava Ólafsdóttir, som ble tildelt Nordisk råds litteraturpris 2018, og Eskil Hein, som har tekstet «Skam» for dansk TV.

På programmet står ellers blant annet dette: Britiske Kate Briggs kommer for å fortelle om essayet This Little Art og hva oversettelse kan være, og vi har invitert Sametinget til å sette sammen en lengre programpost om oversettelse fra samisk til norsk. Det blir samtaler om å oversette for scenen, om å oversette blod, svette og gørr, og om oversettelser som rett og slett er ekstra krevende. Det blir også diskusjon om språklig mangfold ved universitetene, og om samarbeidet mellom oversettere og språkvaskere, korrekturlesere og andre usynlige helter. Oversetter Merete Alfsen møter forsker Marie Nedregotten Sørbø som har skrevet bok om norske Austen-oversettelser, og vi inviterer til litterær debatt med de to nyeste norske oversettelsene av Dantes Inferno som bakteppe. Hvor blir det av den velinformerte, språkkyndige oversettelseskritikken? Hva kan Norsk Oversetterleksikons artikler om oversettere og oversettelse fortelle oss om det norske litteraturfeltet som helhet? Og hvordan lyder Dylan i gjendiktning til nordnorsk og nynorsk? Det er noen få av de mange spørsmålene som vil bli belyst.

Lørdag kveld utdeles Språkgledeprisen, som skal hedre en person i norsk offentlighet som på kreativt vis bidrar til å spre språkglede og skape begeistring for ulike måter å uttrykke seg på. Etterpå avslører vi vinneren av publikumskonkurransen om å skrive en ny norsk tekst til den amerikanske sangen «Something Stupid» av C. Carson Parks.

Her finner du det fulle programmet.

Ta deg gjerne også en tur innom oversattedager.no , og følg med på Facebook for nærmere informasjon om arrangementene.

Vi gleder oss til en skikkelig festhelg 28. februar til 2. mars på Litteraturhuset i Oslo!