For andre år på rad samarbeider NO med Deichmanske bibliotek om
arrangementet Verden på norsk. Tema i år er Hjemlengsel og hovedgjest er den eks-jugoslaviske forfatteren Saša Stanišić som samtaler med Astrid Nordang om sin bok Hvordan soldaten reparerer grammofonen. Seminaret koster kr 100.

I tillegg kan du høre formann i Norsk PEN, Anders Heger, i samtale med oversetter Bente Christensen. Det blir paneldebatt om innkjøpsordningen for oversatt skjønnlitteratur med Arne Vestbø fra Norsk kulturråd,

Halfdan Freihow, oversetter, forlegger og forfatter, Gunnar Totland, forlegger, Åse Kristine Tveit, bibliotekar, samt Terje Thorsen, bokhandler, kritiker og forfatter. Debattleder er oversetter Elisabet Middelthon. Det blir bokanbefalinger og fordrag. Blant annet vil Jakob Lothe, professor ved Universitetet i Oslo, snakke om lengsel i den postkoloniale litteraturen.

Alt skjer i Litteraturhuset torsdag 8. oktober fra kl 09.00 til 15.00, og det koster kr 100 for hele dagen, inkludert en liten lunsj.

Programmet