Norden og Baltikum

DANMARK
Forfatter og Oversættercentret på Hald ble grunnlagt 1975 for å sikre den vakre gården Hald Hovedgård fra 1798 som kulturell møteplass.

Rom i hovedbygningen, 1-4 uker, fire perioder i året. Kapellet (leilighet i anneks) og Smedehuset (frittstående hus) henholdsvis 1-4 uker og 1-3 måneder hele året. Alt opphold gratis, men man må holde seg med mat selv. Se mer på Halds hjemmeside. Norske gjester må ha en tilknytning til dansk litteratur, f.eks. oversette fra dansk.

Hald Hovedgård
DK-8800 Viborg

Tel: + 45 86 63 84 10
E-post: mail@haldhovedgaard.dk

ESTLAND
Kirjanike ja tölkijate loomemaja Käsmus ligger ca. 80 km øst for Tallinn. Sentret ligger i en nyoppusset, gammel to etasjes trebygning og er utstyrt med badstu, soverom og arbeidsrom. Det går buss mellom Käsmu og Tallinn. Oversettere fra og til alle språk er velkomne. Senteret er åpent hele året og kan ta imot 4 gjester av gangen. Ledsagere tas også imot. Oppholdet er begrenset til en måned.

Eesti Kirjanike Liit
Harju 1
EE – 0001 Tallinn

Tlf: + 372 644 68 32
E-post: ekl@ekl.ee

ISLAND
Gæstebolig Gunnarshus drives af Islands Forfatterforbund. Huset ligger sentralt i Reykjavik, og det tilbys opphold fra en til åtte uker. Boligen er fullt møblert og inneholder arbeidsværelse/soveværelse, kjøkken og bad.

Rithöfundasamband Islands
Islands Fofatterforbund
Dyngjuvegi 8
IS – 104 Reykjavik

Tlf: + 354 568 3190
E-post: ritsamb@itn.is

Gunnar Gunnarsson-instituttet ønsker oversettere, forfattere og andre fra hele verden velkommen til opphold opp til seks ukers varighet. Gjesteboligen ligger i Gunnar Gunnarssons hus på Skriduklaustur i dalen Fljotsdalur øst på Island ca. 40 km fra nærmeste bebyggelse. Boligen er en del av et kultursentrum og består av en mindre leilighet og et arbeidsværelse med datamaskin med internett-tilknytning.

Gunnarsstofnun
Skriduklaustur
IS-701 Egilsstadir

Tlf: + 354 471 29 90
E-post: klaustur@skriduklaustur.is

LITAUEN
Europos Parkas er en ideell forening som tilbyr opphold på inntil fire uker for oversettere, forfattere, kritikere, fotografer og andre som er interessert i litauisk kultur.

Europos Parkas
Joneikiskiu k.
LI – 4013 Vilnius r.

Tlf: + 370 5 23 77 077

E-post: hq@europosparkas.lt

SVERIGE
Östersjöns Författar– och Översättarcentrum ble innviet i 1993 og er åpent for forfattere og oversettere fra land som grenser til Østersjøen, (her regnes Norge med). Opphold fra noen dager til 3 måneder, eventuelt lengre etter avtale. Sentret består av to hus, ett med elleve soverom og ett med kjøkken, bibliotek, tv-rom, badstu m.m. Datamaskiner er tigjengelige, internett-tilknytning, skrivere, kopimaskin, faks og skrivemaskiner.

Östersjöns Författar– och Översättarcentrum
Uddens gränd 3