Årets Bastianpris i kategorien barne- og ungdomslitteratur er tildelt Tiril Broch Aakre for oversettelse fra engelsk av Sarah Crossans ungdomsbok «En», utgitt på Aschehoug forlag. Prisen ble delt ut under feiringen av oversetternes skytshelgen St. Hieronymus 28. september.

Foto: Heidi Furre

Fra komiteens begrunnelse:

«Romanen En følger de de seksten år gamle tvillingjentene Tippi og Grace, som er sammenvokst fra livet og ned. Forfatter Sarah Crossan skriver frie vers uten rim, med korte kapitler og mye luft i teksten. Språket er tilsynelatende enkelt, og noen sider består bare av noen ganske få setninger.

Tiril Broch Aakre har levert en oversettelse som er både presis og tro mot originalen. Hun har en sjelden lydhørhet og musikalsk tilnærming til det som er en poetisk, humoristisk og tankevekkende tekst. Ordvalgene er gjennomtenkt og enkelte ganger oppsiktsvekkende. Oppsiktsvekkende er også forståelsen for språkets små nyanser, for sjargong og ulike talemåter. Også det såre og noen ganger melodramatiske har fått en vellykket form på norsk, uten at det bikker over i det søtladne.

Diktromaner eller prosalyrikk er ikke veldig typisk for det vi forbinder med bøker rettet mot ungdom. At denne boken utgis i mange land, er kanskje først og fremst forfatter og forlags fortjeneste, men juryen mener at oversetteren skal ha sin del av æren for at nyanser og stemninger er ført treffsikkert over til norsk, at ungdomssjargongen er troverdig, og at flyt og driv gir en svært god leseopplevelse.»

Årets bastiankomité for barne- og ungdomslitteratur har bestått av Kjartan Vevle, bibliotekfaglig direktør i Biblioteksentralen, og Kari Engen og Cecilie Winger fra Norsk Oversetterforening.

Bastianprisen er Norsk Oversetterforenings pris for fremragende oversettelse av et skjønnlitterært verk. Det utdeles normalt to priser hvert år, hvorav en for barne- og ungdomslitteratur. Fra og med 2006 presenteres en kortliste til Bastianprisen. Det er ingen kortliste til Bastianprisen for barne- og ungdomslitteratur.

Bastianprisen har vært delt ut siden 1951, Bastianprisen for barne- og ungdomslitteratur siden 1984. Prisen består av en statuett og kr 50 000.